آیا سرقفلی به ارث میرسد ؟

آیا سرقفلی به ارث میرسد؟ + (انتقال به فرزند و حق مالک)

دسته بندی :

آیا سرقفلی به ارث میرسد؟

سرقفلی یک نوع امتیازی است که صاحب ملک هنگام اجاره دادن مغازه تجاری آن را طی یک قرارداد به مستاجر می‌دهد. در ازای این حق و امتیاز، مستاجر نیز مبلغی را به مالک ملک می‌پردازد. هنگامی که قرارداد پایان می‌پذیرد، صاحب مغازه یا همان موجر آن مبلغ را با توجه به نرخ روز به مستاجر برمی‌گرداند. در پاسخ به سوال آیا سرقفلی به ارث میرسد؟

بله. باید بگوییم که سرقفلی مانند هر دارایی و اموال دیگری محسوب می‌شود. بنابراین، در صورت فوت مالک به وراث آن شخص واگذار می‌شود.

در این میان، یک سری قوانین حقوقی در خصوص تقسیم ارث سرقفلی ، سرقفلی بعد از فوت ، انتقال سرقفلی به فرزند ، فروش سرقفلی ورثه ای و … مورد توجه قرار می‌گیرند که باید توسط وکیل متخصص پیگیری شوند.

آیا سرقفلی به ارث می رسد ؟ بله سرقفلی مانند هر دارایی و اموال دیگر محسوب می‌شود.
آیا سرقفلی به ارث میرسد ؟ بله. سرقفلی مانند هر دارایی و اموال دیگر محسوب می‌شود.

انتقال سرقفلی به فرزند

قبلا به پرسش آیا سرقفلی به ارث میرسد ؟ پاسخ دادیم. توجه کنید که حق و امتیاز سرقفلی مانند هر دارایی دیگری پس از مرگ مالک به ورثه‌ی شخص می‌رسد. وراث می‌توانند زوج یا زوجه و فرزندان باشند که هر یک با توجه به سهم قانونی خود دریافت می‌کنند ولی در صورتی که هیچ‌یک از این موارد را فرد متوفی نداشته باشد، به وراث درجه دو که ارتباط خونی دارند مانند برادران، خواهران و فرزندان‌شان می‌رسد.

حال اگر مالک سرقفلی قصد انتقال سرقفلی به فرزند یا دیگر وراث را داشته باشد، باید طبق قرارداد پیش برود. چنانچه در قرارداد شرط عدم انتقال حق و امتیاز سرقفلی ذکر شده باشد، هیچ‌گونه انتقالی نباید صورت بگیرد.

این در صورتی است که هر یک از وراث می‌توانند حق سرقفلی خود را به دیگر وارثین منتقل کنند حتی اگر در قرارداد ذکر نشده باشد.

مشاوره فوری با وکیل متخصص سرقفلی :
1- تماس با شماره : 02155969715
2- تماس با تلفن :   09124094606

حق مالک در انتقال سرقفلی

تعریف حق مالک در انتقال سرقفلی : مبلغی است که موجر برای رضایت به انتقال به ثالث باید دریافت کند.

اگر مستاجر حق انتقال سرقفلی را نداشته باشد و به نوعی حق انتقال از او گرفته شده باشد و قصد انتقال را داشته باشد، موجر از او مبلغی را می‌گیرد تا به این انتقال سرقفلی رضایت دهد.

آیا مالک میتواند سرقفلی را بگیرد؟

یکی از سوال‌های متداول در حوزه‌ی پرونده‌های تجاری پس از ” آیا سرقفلی به ارث میرسد؟ ” این است که آیا مالک میتواند سرقفلی بگیرد؟

هر شخصی که جایگزین مستاجر قبلی که امتیاز و شهرت آن مغازه را کسب کرده است بشود، باید حق سرقفلی را به مستاجر پیشین بپردازد.

به زبان ساده، شما باید مبلغی را برای شهرتی که مستاجر قبلی برای مغازه کسب کرده است به آن فرد بپردازید. به این امر اصطلاحا می‌گویند خریدن حق سرقفلی.

بنابراین، فرقی نمی‌کند که مالک قصد جایگزینی با مستاجر گذشته را داشته باشد یا یک مستاجر جدید. هر فردی که وارد ملک تجاری بشود، باید حق سرقفلی را پرداخت کند تا اجاره ملک تجاری به صورت عادلانه انجام شود.

در غیر این صورت، ممکن است فردی مغازه‌ای را اجاره کند و به دلیل فعالیت عالی و کسب شهرت، آن مغازه را در ذهن افراد مختلف حک کند. این امر باعث می‌شود توجه مردم به آن مغازه جلب شود حتی اگر دیگر آن مستاجر آن‌جا نباشد و مستاجر بعدی صرفا از شهرتی که مستاجر قبلی برای ملک تجاری کسب کرده است، سود ببرد که این عادلانه نیست.

حق مالک در انتقال سرقفلی مبلغی است که موجر برای رضایت به انتقال به ثالث باید دریافت کند
حق مالک در انتقال سرقفلی مبلغی است که موجر برای رضایت به انتقال به ثالث باید دریافت کند.

انتقال سرقفلی به ورثه

یک سری نکات و قوانین در خصوص این که آیا سرقفلی به ارث میرسد؟ و موضوع انتقال سرقفلی به ورثه وجود دارد که در این بخش به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • در نظام حقوقی ایران، وراث به صورت دقیقی بر اساس طبقه و درجه ارث مشخص شده‌اند.
  • وراث به ترتیب نزدیکی خود به متوفی از سهم‌الارث بهره‌مند خواهند شد.
  • علاوه بر وراث سببی (زوج و زوجه)، وراث نسبی که ارتباط خونی با متوفی دارند هم ارث می‌برند.
  • اگر انتقال سرقفلی به صورت انحصار وراثب صورت گیرد، باید درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کنید.
  • از آن‌جایی که حق سرقفلی دارایی ملموسی نیست و ممکن است بین وراث اختلافی ایجاد شود، انتقال با توافق بین آن‌ها پیش برده می‌شود.

موسسه حقوقی دادمند با تیمی باتجربه و سابقه بالا در انجام پرونده‌های سرقفلی، در خدمت شماست.

آماده پاسخ به سوالات شما در زمینه مقاله آیا سرقفلی به ارث میرسد هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)