انتقال سرقفلی با سند رسمی

انتقال سرقفلی با سند رسمی + (انتقال بدون سند)

دسته بندی :

انتقال سرقفلی با سند رسمی

اسناد سرقفلی در دو نوع هستند، سرقفلی با سند عادی و سرقفلی با سند رسمی.
انتقال سرقفلی با سند رسمی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود، به طوری است که مالک سرقفلی، حقوق به دست آمده از حق و امتیاز کسب و کار خود را در قالب یک سند رسمی به مستاجر دیگر انتقال می‌دهد. انتقال سرقفلی با سند رسمی بدین معناست که فرد دیگری به جز مالک مغازه تجاری، جهت مشغول بودن به کسب و کار، در مغازه سرقفلی به همراه سند و قرارداد رسمی اشتغال داشته باشد.
انتقال سرقفلی با سند رسمی حتی نیازمند این است که مالک حق انتقال به غیر را داشته باشد.
مشاوره با وکیل سرقفلی در زمینه انتقال با سند رسمی و انتقال بدون سند :
1- تماس با شماره : 02155969715
2- تماس با تلفن :   09124094606

شیوه های انتقال سرقفلی

  • انتقال اختیاری : انتقال سرقفلی با سند رسمی به خواست مالک آن.
  • انتقال قهری : فوت مالک سرقفلی و انتقال حقوق و امتیاز سرقفلی به وراث آن شخص.
  • انتقال قضایی : انتقال سرقفلی به واسطه حکم مقام قضایی.
سند سرقفلی و حق کسب و پیشه یکی از پر اهمیت ترین سندهایی است که در حال حاضر در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود.  در شرایطی که بهای سرقفلی حتی از خود ملکی که کسب و کار در آن شکل می‌گیرد بیشتر باشد، ارزش سند سرقفلی هم بالاتر می‌رود.
برای مثال، مغازه تجاری‌ای که از قدیم معروف‌ترین و بهترین رستوران یک شهر بوده است، به دلیل آشنا بودن برای مردم آن شهر و جذب مشتریان بالا، ارزش و امتیاز خاصی را برای آن ملک تجاری ایجاد کرده است. در واقع، کسب و کاری که در آن مغازه جریان داشته است، موجب باارزش شدن آن شده است. فلذا حق سرقفلی بسیار پراهمیت می‌شود.
انتقال سرقفلی با سند رسمی از بروز مشکلات حقوقی در این زمینه جلوگیری میکند.
انتقال سرقفلی با سند رسمی از بروز مشکلات حقوقی در این زمینه جلوگیری میکند. دادمند در این زمینه به خوبی شما را راهنمایی میکند.

انتقال سرقفلی بدون سند رسمی

انتقال سرقفلی بدون سند رسمی ممکن نیست.
سند رسمی انتقال سرقفلی نیازمند رعایت یک سری نکات است که به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
دفاتر اسناد رسمی به این دلیل که تعامل کنندگان در آینده از سمت قوانین ثبتی و مالیاتی با مشکل مواجه نشوند، باید طرفین قرارداد را به گرفتن همه‌ی این استعلام‌ها و گواهی‌ها مجبور کنند. چون دیگر استفاده از قانون تسهیل شدنی نیست و گاهی اوقات طرفین از دفترخانه درخواست می‌کنند که از دریافت بعضی از گواهی‌ها و استعلامات چشم پوشی کنند.
این در حالی است که دفاتر اسناد رسمی موظف هستند مطابق با قانون برخورد کنند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.
دفاتر اسناد رسمی به این خاطر که تعامل کنندگان در آینده از سمت قوانین ثبتی و مالیاتی با مشکل مواجه نشوند، وظیقه دارند طرفین قرارداد را به گرفتن همه‌ی این استعلام‌ها و گواهی‌ها مجبور کنند.
دفاتر اسناد رسمی به این خاطر که تعامل کنندگان در آینده از سمت قوانین ثبتی و مالیاتی با مشکل مواجه نشوند، وظیقه دارند طرفین قرارداد را به گرفتن همه‌ی این استعلام‌ها و گواهی‌ها مجبور کنند.

اعتبار انتقال سرقفلی با سند عادی

انتقال سرقفلی با سند عادی به این شکل است که فرد مستاجر، یک ملک یا مغازه تجاری را با سند عادی و یا به صورت شفاهی اجاره می‌کند و هم‌چنین، حقوق خود را با سند عادی به موجر واگذار می‌نماید.

اگر سند انتقال سرقفلی عادی باشد و حق انتقال در آن قید گردد، صاحب سرقفلی با این شرط که انتقال جدید را با سند رسمی انجام دهد،  این اجازه را دارد که سرقفلی را منتقل کند این به این معناست که حتی با وجود حق انتقال، مالک سرقفلی قادر نیست با سند عادی سرقفلی را انتقال دهد.

پیشنهاد می‌شود جهت عقد قرارداد سرقفلی یا انتقال سرقفلی با سند رسمی حتما با وکلای متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا این پیچیدگی‌ها را به راحتی و با خیالی آسوده پشت سر بگذارید.

موسسه حقوقی دادمند با سابقه کار تخصصی روی پرونده‌های املاک تجاری خصوصا در زمینه‌ی سرقفلی، آماده‌ی خدمت‌رسانی به شماست.

در مقالات بعدی سرقفلی …

  • انتقال سرقفلی در قانون ۷۶.
  • مدارک لازم برای انتقال سرقفلی مغازه.
  • نمونه رای الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی.
  • تبدیل سند سرقفلی به مالکیت.
  • نمونه رای انتقال سرقفلی با سند عادی.

آیا مقاله انتقال سرقفلی با سند رسمی + (انتقال بدون سند) برای شما مفید بود؟

5/5 - (1 امتیاز)