انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه

انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه + اجاره به غیر

دسته بندی :

انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه

یکی از موضوعات مهمی که در امور تجاری پرسیده می‌شود، این است که آیا انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه ممکن است یا نداشتن اجاره نامه سرقفلی مشکل‌ساز می‌شود؟
نظر برخی از وکلای متخصص در امور سرقفلی این است که گر چه معاملات بر پایه سرقفلی اغلب با تابعیت از عقد اجاره نامه رسمی سرقفلی ممکن است و مفهوم سرقفلی جدا از اجاره و محل استیجاری نیست؛ اما معاملات مربوط به سرقفلی مثلا انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه و به صورت مستقل نیز با تکیه بر ماده 10 قانون مدنی یک معامله صحیح و لازم الاجرا محسوب می‌شود.
در این مقاله بیشتر به موضوع انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه می‌پردازیم تا دریابیم که نظر اکثریت متخصصین در این امر چیست.
مشاوره با وکیل خبره در زمینه انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه :
1- تماس با شماره : 02155969715
2- تماس با تلفن :   09124094606

نداشتن اجاره نامه سرقفلی

نظر اکثریت در مورد موضوع انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه این است: سرقفلی هم در معنای عام  که شامل حق کسب و پیشه و تجارت می‌شود و هم در معنای خاص خود که در منابع فقهی و در قانون سال 1376 پیش‌بینی شده است، مفهومی مستقل از عقد اجاره ندارد و تحت تبعیت از عقد اجاره است.
بنابراین، با توجه به این‌که انتقال سرقفلی با تابعیت از عقد اجاره ممکن می‌شود و با در نظر گرفتن این‌که تحویل حق و امتیاز سرقفلی بدون انتقال منافع ممکن نیست و نظر بر مفهوم سرقفلی که اولویت در اجاره محل تجاری است؛ دعوای الزام به تنظیم سند سرقفلی بدون داشتن اجاره شدنی نخواهد بود.
تحویل حق و امتیاز سرقفلی بدون انتقال منافع ممکن نیست و نظر بر مفهوم سرقفلی که اولویت در اجاره محل تجاری است؛ دعوای الزام به تنظیم سند سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه شدنی نخواهد بود.
تحویل حق و امتیاز سرقفلی بدون انتقال منافع ممکن نیست و نظر بر مفهوم سرقفلی که اولویت در اجاره محل تجاری است؛ دعوای الزام به تنظیم سند سرقفلی بدون داشتن اجاره شدنی نخواهد بود.

اجاره سرقفلی به غیر

اگر مستاجری که مشغول کسب و کار در محل سرقفلی است ، به طور واضح در متن اجاره‌‌نامه‌ای که تنظیم شده است، برای همان شغلی که مشغول آن است یا شغلی مشابه به آن به حق انتقال به غیر یا اجاره سرقفلی به غیر اشاره کرده باشد، این اجازه را دارد که منافع مورد اجاره را با سند رسمی به شخص دیگری انتقال دهد.

ماده ۱۰ قانون روابط بین موجر و مستأجر سرقفلی سال ۱۳۵۶ اصل را بر غیر ممکن بودن انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه بنا نهاده است؛ بنابراین ضروری است که این حق را در اجاره‌نامه قید کنند.

حال در صورتی که مستاجر ملک سرقفلی نتواند حق انتقال به غیر را اثبات کند و منافع آن ملک سرقفلی را به شخص دیگری انتقال دهد، بر خلاف ماده ۱۹ عمل کرده است و مسقط نیمی از حق کسب یا پیشه است.

در این موقعیت، موجر این حق را دارد که به طرح دعوی تخلیه سرقفلی به دلیل انتقال به غیر اقدام کند. به این خاطر که این نوع تخلیه در ارتباط با ملک، حق کسب و پیشه است ، فلذا دادگاه صالح، دادگاه محل وقوع ملک است.

ماده ۱۰ قانون روابط بین موجر و مستأجر سرقفلی سال ۱۳۵۶ اصل را بر غیر ممکن بودن انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه بنا نهاده است
ماده ۱۰ قانون روابط بین موجر و مستأجر سرقفلی سال ۱۳۵۶ اصل را بر غیر ممکن بودن انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه بنا نهاده است.

انتقال مورد اجاره بدون اجازه مالک

طبق قانون سال 1376، انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک برای تمامی مستاجرها ممکن است؛ اما اگر مالک سرقفلی مستاجر را از این امر منع کرده باشد یا شرط خاصی را برای انتقال در نظر گرفته باشد و مستاجر برخلاف آن‌ها دست به اقدام بزند، مالک این اجازه را دارد که با پرداخت نمودن مبلغ سرقفلی، مستاجر را از ملک تجاری بیرون کند.

انجام پرونده‌های حقوقی در زمینه سرقفلی بسیار پیچیده هستند و نیاز است که یک متخصص در این امور کارها را پیش ببرد.

در مقالات بعدی سرقفلی خواهیم آموخت …

  • نداشتن اجاره نامه سرقفلی.
  • الزام به تنظیم اجاره نامه سرقفلی.
  • راههای اثبات انتقال به غیر مستاجر مغازه.
  • رای تخلیه انتقال به غیر.
  • نمونه دادخواست تخلیه به علت انتقال به غیر.
  • اجاره نامه سرقفلی مغازه.
  • صلح نامه سرقفلی مغازه بدون اجازه مالک.
  • نمونه قرارداد اجاره مغازه بدون سرقفلی.

موسسه حقوقی دادمند با تخصص در انجام پرونده‌های مرتبط با سرقفلی و کسب تجربه فراوان در این زمینه، در خدمت شماست.

آیا مقاله انتقال سرقفلی بدون تنظیم اجاره نامه + اجاره به غیر برای شما مفید بود؟

5/5 - (1 امتیاز)